Marathon

Het hardloopjaar 2015 zojuist afgesloten met een testloop van 10 km. Heerlijk gevoel om weer pijnvrij te kunnen lopen.

Vorig jaar rond deze tijd nooit gedacht dat ik ├╝berhaupt 10 km zou kunnen rennen daar ik een fervent fietser was. ┬áIn maart kreeg ik echter te horen van de uroloog dat het vele fietsen op een racefiets mij prostaatklachten had gebracht. Ik heb meteen al mijn fietsspullen verkocht en besloot na een paar weken te gaan hardlopen mede om de ingeslagen weg om een aantal kg’s af te vallen een vervolg te geven. Ik had nog een paar oude loopschoenen staan waar ik het eerst maar eens op ging proberen. Lopen is toch echt iets anders dan fietsen, wat had ik een moeite in t begin. Ik ben een schema gaan volgen voor 5 km en ondanks de moeite had ik er ontzettend veel schik in. Na een maand na runnersworld om nieuwe schoenen aan te laten meten, wat was dat een verademing zeg, mijn nieuwe Adidas boost, heerlijk liepen ze. Na 6 weken liep ik de 5 km en besloot om t uit te bouwen naar de 10 km. Weer een schema volgen van 3 keer in de week lopen met 1 intervaltraining erin. Na 2 weken kreeg ik last van mijn kuit waar ik een aantal jaren geleden een zweepslag in heb gehad. Ik ben naar fysio gegaan, oefeningen gehad en paar weken niet gelopen. Maar net voordat ik naar de fysio ging voor die kuit kreeg ik ook last van mijn enkel en net daarboven naar mijn scheenbeen toe. Telkens wanneer ik ging lopen kwam dat terug maar wanneer ik een paar kilometer liep, voelde ik het niet meer. En de pijn die ik in t begin voelde, viel eigenlijk ook wel mee dus ik ging vrolijk verder met opbouwen. Ik had het zover opgebouwd dat ik in september een halve marathon heb gelopen in mijn eentje, wat een fijn gevoel zeg, trots, ongelooflijk trots. Mijn doel is om een marathon te lopen en ik zat nu op de helft. Toch na die halve marathon even wat gas teruggenomen ook omdat ik toch die pijn in en boven mijn enkel bleef houden. Wel gewoon blijven lopen maar minder intensief. Toch kwam ik tot de conclusie dat wanneer ik die marathon wil gaan lopen dat ik dan van die blessure af moet. Ik heb toen maar weer een afspraak gemaakt met mijn fysio die tot de conclusie kwam dat ik last van shin splints had. Hij stelde absolute rust voor en een shock wave behandeling. Dat was een flinke domper maar mijn vermoeden werd bevestigd. Ik heb 5 pijnlijke behandelingen ondergaan en 5 weken absolute rust gehad. Daarna weer vanaf nul begonnen in een zeer rustig tempo met als resultaat dat ik na 7 weken weer 10 km kan rennen binnen t uur.

Mijn doel is om in 2016 of de marathon van Amsterdam te lopen of de marathon van Eindhoven.

Geschreven door marty

2 reacties

  1. Marteijn Mout - 2 januari 2016, 10:39

    Flinke ambitie om een marathon te lopen na de switch van fietsen naar hardlopen, zorg dat je eerst mooie tijden en lekker loopt op de 15, 10, 15 en HM. Een marathon is niet te onderschatten! Ik heb zelf ook shin splints (chronisch) en aantal kms moet je langzaam opbouwen voordat je weer hard terugvalt. Veel succes!

  2. marty - 2 januari 2016, 11:18

    Dank je Marteijn, ik weet dat het een flinke ambitie is, wil ook niets forceren, is het dit jaar niet dan volgend jaar mits de blessures een beetje wegblijven. Plezier is het belangrijkst

Reageren op dit artikel is niet meer mogelijk.